Statut
Liceum Ogólnokształcącego Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II w Warszawie
Postanowienia ogólne
§ 1
- Szkoła nosi nazwę: Liceum Ogólnokształcące Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II.
- Osobą prawną prowadzącą Szkołę jest Stowarzyszenie Przymierze Rodzin z siedzibą w Warszawie
- Szkoła ma siedzibę w Warszawie , 02-778, przy ulicy M. Grzegorzewskiej 10.
§ 2
- Liceum Ogólnokształcące Przymierza Rodzin jest niepubliczną szkołą katolicką, posiadającą własny program wychowawczy.
- Cykl kształcenia w szkole trwa trzy lata i jest realizowany w oparciu o obowiązujące przepisy dotyczące edukacji w szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej.
- Szkoła jest dostępna dla wszystkich uczniów, którzy pragną w niej realizować swą edukację oraz akceptują jej statut, regulamin szkoły, program wychowawczy oraz inne akty wewnętrzne szkoły a także propagowane przez nią cele i wartości.
- Nauczanie i wychowanie w Liceum ma na celu pełny rozwój osoby, w sferze moralnej, duchowej, intelektualnej i fizycznej, zgodnie z wartościami chrześcijańskimi i prawdą ewangeliczną. Przygotowuje do podejmowania wyborów dotyczących dalszej edukacji oraz do wyborów życiowych w oparciu o rozpoznanie godności własnej osoby i zadań wobec innych.
§ 3
- Nadzór pedagogiczny nad Liceum, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Stowarzyszenie Przymierze Rodzin sprawuje opiekę i nadzór nad działalnością Liceum.
- Liceum jako placówka wychowania katolickiego, podlega nadzorowi Biskupa Archidiecezji Warszawskiej, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa kanonicznego.
- Opiekę duszpasterską w szkole sprawuje prefekt szkoły.
-
Liceum spełnia warunki ustawowe przewidziane dla szkół niepublicznych, to jest:
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
- realizuje programy nauczania zawierające podstawę programową kształcenia ogólnego,
- realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązujących zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,
- ustala zasady klasyfikowania i promowania,
- prowadzi dokumentację obowiązującą szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych.
Cele i zadania Liceum
§ 4
- Liceum realizuje cele i zadania, określone odpowiednio w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, zgodnie ze swym charakterem zapisanym w § 2 ust. 1 i 4 niniejszego statutu.
-
Realizując ustawowe cele i zadania Liceum:
- kształtuje środowisko wychowawcze, wspomagające pełny i integralny rozwójosobowy oraz udziela uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego,
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności przewidzianych dla uczniów liceum i przygotowuje ich do podjęcia kształcenia w szkole wyższej,
- wychowuje uczniów w duchu odpowiedzialności za siebie i innych, rzetelności i tolerancji, w szacunku do osoby ludzkiej.
- Szczegółowe cele i zadania wychowawcze zawarte są w programie wychowawczym Szkoły.
§ 5
Liceum Przymierza Rodzin jest szkołą katolicką, która kształci i wychowuje zgodnie z zasadami wiary i etyki katolickiej , ukazując w świetle Ewangelii wartości życia indywidualnego i społecznego oraz podkreśla związek między wiarą, kulturą i życiem. Lekcje religii w Liceum są obowiązkowe, a praktyki religijne w szkole są powinnością każdego ucznia.
Dążeniem Szkoły jest aby, uczeń kończący Szkołę Przymierza Rodzin, był człowiekiem, który:
- Rozwija i pogłębia swój związek z Bogiem; stara się odkrywać Jego obecność we własnym życiu; pogłębia swoje rozumienie, Kim jest Chrystus i co to znaczy być dobrym Chrześcijaninem.
- Ma poczucie własnej wartości i wartości innych ludzi, wynikającą z faktu bycia dzieckiem Boga.
- Szuka możliwości działania, nie w celu potwierdzenia własnej wartości, realizacji własnych ambicji czy prestiżu, ale w imię dostrzeganego w świecie dobra; wykorzystuje swoje talenty na rzecz innych, szczególnie tych potrzebujących.
- Stara się dokonywać świadomych wyborów. Jest gotowy pytać: co jest naprawdę ważne? co mogę robić więcej? co więcej mogę dać? w każdej dziedzinie życia.
- Ma rzetelną wiedzę o świecie i potrafi ją wykorzystać; kieruje się chęcią poszukiwania prawdy i rozwijania własnych możliwości i zdolności, a nie pragnieniem przewyższania w sukcesach innych.
- Zna historię i dziedzictwo kulturowe Polski. Jest patriotą w jednoczącej się Europie.
- Jest obywatelem świadomym swoich praw i obowiązków, dobrze przygotowanym do pełnienia odkrytej przez siebie roli w społeczeństwie.
- Jest świadomy faktu przynależności do społeczności Szkół Przymierza Rodzin, szanuje wyznawane tu wartości i tych, którzy je przekazują.
§ 6
- Środowisko wychowawcze Szkoły tworzą nauczyciele oraz inni pracownicy, dzieci i rodzice (pod słowem rodzice rozumie się dalej również opiekunów prawnych).
- Liceum rozwija współpracę rodziców i nauczycieli, ukierunkowaną na osiągnięcie spójności oddziaływań wychowawczych.
- W realizacji swoich zadań Szkoła współpracuje również ze środowiskiem lokalnym.
§ 7
-
Szkoła realizuje zadania systemu oświaty i wychowania w zakresie liceum, w szczególności:
- wychowuje młodzież w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów,
- umożliwia uczniom potrzebującym pomocy bardziej indywidualne wsparcie według potrzeb ucznia i możliwości Szkoły a uczniom szczególnie uzdolnionym umożliwia indywidualny program lub indywidualny tok nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- zapewnia uczniom opiekę w czasie zajęć szkolnych, a we współpracy z rodzicami może dodatkowo wspierać działania wychowawcze rodzin w formach dostosowanych do potrzeb,
- wspiera rozwój religijno-moralny młodzieży.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole i poza szkołą podczas zorganizowanych zajęć sprawują nauczyciele, zgodnie z planem zajęć szkolnych.
§ 8
Organami Liceum są:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Szkoły,
- Samorząd Uczniowski
- Samorząd Rodziców.
Dyrektor
§ 9
- Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin na 5 lat szkolnych.
- Po upływie tego okresu, Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin może przedłużać powierzenie stanowiska Dyrektora na kolejne 5 letnie okresy.
- Dyrektora odwołuje Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
- W umowach pomiędzy Szkołą a Dyrektorem oraz w sporze między nimi, Szkołę reprezentują osoby upoważnione do reprezentacji Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
§ 10
-
Dyrektor Liceum kieruje całą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych oraz za rozwój i podnoszenie jakości pracy, a w szczególności:
- kieruje procesem dydaktycznym szkoły, uwzględniającym warunki ustawowe dotyczące szkół niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej,
- sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza im warunki integralnegoi harmonijnego rozwoju,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w Liceum,
- tworzy i przedkłada plan pracy szkoły do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną,
- odpowiada za realizację programu wychowawczego szkoły,
- zatwierdza Regulamin Szkoły,
- tworzy i przedstawia Radzie Pedagogicznej i Zarządowi Przymierza Rodzin arkusz organizacyjny Szkoły w kolejnym roku szkolnym,
- ustala procedurę i harmonogram kwalifikacji kandydatów do Liceum,
- przyjmuje i skreśla uczniów z listy uczniów, zgodnie z zasadami zapisanymi w statucie,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
- zatrudnia i zwalnia w porozumieniu z Zarządem Przymierza Rodzin zastępców Dyrektora i inne osoby pełniące w szkole stanowiska kierownicze oraz określa zakres ich obowiązków,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, uwzględniając charakter i zadania statutowe szkoły oraz ustala zasady ich wynagradzania,
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej oraz przewodniczy Radzie Szkoły,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej oraz Rady Szkoły, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez nauczycieli i organy Szkoły,
- wspiera doskonalenie nauczycieli, uwzględniając zadania statutowe szkoły,
- udziela zgody na autorski program nauczania,
- odpowiada za budżet i majątek Liceum,
-
odpowiada za dokumentację Liceum, w tym:
- składa roczne sprawozdanie z działalności Liceum osobie prowadzącej i Radzie Szkoły,
- przedstawia osobie prowadzącej do 30.V plan finansowy na następny rok szkolny,
- przygotowuje i przedstawia zasady organizacji roku szkolnego Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania, a Radzie Szkoły do wiadomości,
- przedstawia tygodniowy rozkład zajęć Radzie Pedagogicznej do wiadomości.
- realizuje wszelkie inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem Szkoły,
- podejmuje decyzje we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych w statucie dla innych organów szkoły,
- wnioskuje do Zarządu Przymierza Rodzin o zmiany w statucie.
- Dyrektor informuje na bieżąco Stowarzyszenie Przymierze Rodzin o stanie Liceum, jego osiągnięciach, trudnościach i potrzebach.
Rada Pedagogiczna
§ 11
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Liceum.
- Radzie Pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Liceum.
- Rada Pedagogiczna działa według opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez Dyrektora Liceum regulaminu.
- Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym kalendarzem szkolnym.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są wiążące, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków a w przypadku równej liczby głosów za i przeciw- głos decydujący należy do Dyrektora Liceum.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- zatwierdzanie planu pracy Liceum przedkładanego przez Dyrektora,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyznania indywidualnego toku lub programu nauczania,
- podejmowanie uchwał o obniżeniu zakresu wymagań do podstawy programowej,
- uchwalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów,
- ustalanie wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli,
- przygotowanie programu wychowawczego szkoły,
- przygotowanie projektu Regulaminu Szkoły ,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
- Rada Pedagogiczna opiniuje arkusz organizacyjny szkoły.
- Rada Pedagogiczna wnioskuje o zmiany w statucie szkoły.
Samorząd Uczniowski
§ 12
- W Liceum działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu uchwalony przez ogół uczniów i zatwierdzony przez Dyrektora.
- Samorząd jest jedynym reprezentantem całej społeczności uczniowskiej.
- Samorząd jest inicjatorem i organizatorem wspólnych działań uczniów, jednakże plan działania Samorządu musi być wcześniej przedstawiony Dyrektorowi w celu uzyskania akceptacji.
-
Samorząd Uczniowski może przedstawiać Dyrektorowi Liceum propozycje i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a szczególnie dotyczące:
- działalności dydaktyczno-wychowawczej,
- organizacji szkoły,
- realizacji podstawowych praw i obowiązków uczniów,
- skreślania ucznia z listy uczniów.
§ 13
Samorząd Uczniowski troszczy się w szczególności o to, aby:
- uczniowie znali program nauczania i wychowania, swoje prawa oraz stawiane im wymagania,
- uczniowie mieli zapewnioną jawną i sprawiedliwą ocenę postępów w nauce i zachowaniu,
- organizacja życia szkolnego zapewniała uczniom zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- uczniowie mieli możliwość rozwijania działalności kulturalnej, artystycznej, oświatowej, formacyjnej i innej,
- uczniowie dbali o mienie szkoły.
Rada Szkoły
§ 14
-
Rada Szkoły jest kolegialnym organem Liceum, w skład którego wchodzą:
- Dyrektor,
- przedstawiciel Zarządu Przymierza Rodzin,
-
w równej liczbie:
- nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
- rodzice wybrani przez ogół rodziców.
- Radzie Szkoły przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Liceum.
- Rada Szkoły działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę i zatwierdzonego przez Zarząd Przymierza Rodzin.
- Regulamin Rady Szkoły określa m.in. tryb wyboru członków Rady, zasady zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał.
- Kadencja Rady Szkoły trwa dwa lata.
-
Do zadań i uprawnień Rady Szkoły należy w szczególności:
- opiniowanie planu finansowego szkoły,
- przyjmowanie do wiadomości sprawozdania z wykonania poprzedniego planu finansowego szkoły,
- przyjmowanie do wiadomości sprawozdania z rocznej działalności szkoły,
- przyjmowanie do wiadomości przygotowanego przez Dyrektora kalendarza roku szkolnego oraz arkusza organizacyjnego Szkoły w kolejnym roku szkolnym,
- powoływanie komisji, w tym Komisji Stypendialnej,
- rozpatrywanie wszelkich spraw zgłoszonych Radzie przez Zarząd Przymierza Rodzin lub organy Liceum,
- opiniowanie programu wychowawczego szkoły,
- opiniowanie Regulaminu Szkoły,
- wnioskowanie zmian w statucie Szkoły.
Rodzice
§ 15
- Rodzice powinni zapoznać się ze statutem , ofertą edukacyjną, programem wychowawczym szkoły, stawianymi wymaganiami i kryteriami oceniania oraz z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i promowania a także przeprowadzania egzaminów.
-
Rodzice mają prawo do:
- uzyskiwania informacji na temat zachowania i postępów w nauce swoich dzieci oraz przyczyn trudności szkolnych,
- wypisania dziecka ze szkoły na własne żądanie.
-
Rodzice mają obowiązek:
- dopełnić czynności związanych z przyjęciem dziecka do szkoły, w tym podpisać stosowne, wymagane przez akty wewnętrzne szkoły, dokumenty ( przede wszystkim umowę o naukę szkolną),
- przestrzegać statutu i regulaminu szkoły oraz innych obowiązujących aktów wewnętrznych szkoły,
- aktywnie współpracować ze szkołą w sprawach kształcenia swoich dzieci i realizacji programu wychowawczego Szkoły,
- respektować wspólne ustalenia dotyczące Ucznia,
- zapewnić dziecku warunki umożliwiające przygotowanie się do zajęć szkolnych,
- informować ze stosownym wyprzedzeniem o każdej planowanej nieobecności Ucznia w szkole, przekraczającej 3 dni robocze,
- regularnie opłacać czesne i wszelkie inne zobowiązania finansowe,
- wywiązywać się z dobrowolnie przyjętych zobowiązań wobec szkoły,
- odpowiadać materialnie za szkody wyrządzone w mieniu szkoły przez swoje dzieci.
Samorząd Rodziców
§ 16
- W Liceum może działać Samorząd Rodziców, który tworzą wszyscy rodzice uczniów szkoły.
- Samorząd Rodziców wspiera współdziałanie rodziców ze szkołą oraz działalność statutową Liceum.
- Samorząd Rodziców współdziała z Dyrektorem Liceum oraz innymi organami szkoły.
- Samorząd Rodziców może przedstawiać opinie i propozycje we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.
- Samorząd Rodziców poprzez swój organ – Radę Rodziców, na wniosek Dyrektora Liceum, gromadzi opinie ogółu rodziców w sprawach przez niego wskazanych i przedstawia je Dyrektorowi.
- Samorząd Rodziców może gromadzić środki finansowe w celu wspierania działalności statutowej Liceum, także w celu organizowania pomocy uczniom jej potrzebującym.
- Skład i zasady działania Rady Rodziców określa regulamin przez nią opracowany i zatwierdzony przez Zarząd Przymierza Rodzin.
Stowarzyszenia i organizacje
§ 17
- W Liceum mogą działać stowarzyszenia i organizacje młodzieżowe o charakterze spójnym z charakterem szkoły, określonym w jej Statucie i programie wychowawczym.
- Szczególną troską powinny być otoczone grupy Przymierza Rodzin.
- Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Liceum wydaje Dyrektor, określając jednocześnie warunki prowadzenia tej działalności.
Organizacja pracy w Liceum
§ 18
- Liceum kształci młodzież w zakresie klas od pierwszej do trzeciej.
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym i w grupach zadaniowych (fakultatywnych).
- Jednostka dydaktyczna trwa 45 minut, czas trwania przerw między lekcjami ustala Dyrektor.
- Zajęcia edukacyjne mogą też być organizowane według innych zasad, mogą też odbywać się poza szkołą.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych dla poszczególnych klas określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora.
- Liczbę uczniów w poszczególnych klasach, nie większą niż 20 osób, ustala Dyrektor Liceum w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, takich jak: konieczność powtórzenia klasy, przeniesienie do klasy programowo wyższej, przesunięcie do klasy równoległej z powodów wychowawczych itp. Dyrektor Liceum może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów w klasie.
§ 19
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym opracowuje Dyrektor Liceum i przedstawia ją do akceptacji Zarządowi Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.
- Szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szkoła respektuje kalendarz roku liturgicznego.
§ 20
Dyrektor Liceum ma prawo ogłosić dodatkowy dzień wolny od zajęć.
§ 21
Dzień 24.X. jako rocznica poświęcenia kaplicy szkolnej pod wezwaniem Chrystusa Dobrego Pasterza jest świętem Szkoły, przy czym będzie ono corocznie obchodzone w piątek wypadający tego dnia lub w najbliższy piątek poprzedzający tę datę.
§ 22
Dyrektor Liceum może przyjmować słuchaczy ośrodków kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne.
Nauczyciele oraz inni pracownicy
§ 23
-
Nauczyciel Liceum w szczególności:
- realizuje podstawowe zadania: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem Szkoły określonym w Statucie,
- wspiera każdego ucznia w jego rozwoju oraz dąży do pełni własnego rozwoju,
- ma prawo do prowadzenia nauczania według opracowanej przez siebie koncepcji zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o systemie oświaty i po uzyskaniu akceptacji Dyrektora.
- Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów, dawanie im dobrego przykładu w szkole i poza nią.
§ 24
Realizując zadania statutowe Liceum nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
- prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno-wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
- tworzenie dobrej i przyjaznej atmosfery pracy,
- odpowiedzialne i aktywne włączanie się w proces edukacyjny Liceum, zgodnie z jego charakterem,
- jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów,
- życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych przez szkołę,
- dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
- powierzone mienie szkoły,
- systematyczne wypełnianie dokumentacji szkolnej.
§ 25
- Powinnością nauczycieli jest dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego oraz stałe poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.
- Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel planuje swój rozwój zawodowy biorąc pod uwagę zadania i potrzeby Liceum.
§ 26
- Dyrektor Liceum powierza opiekę nad uczniami w poszczególnych klasach wychowawcom klas.
-
Zadaniem wychowawcy klasy jest:
- tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania,
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego ucznia,
- ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej wobec wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu, państwa i Kościoła,
- pomoc w organizowaniu życia wspólnotowego powierzonej klasy,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danej klasie, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach w nauce i zachowaniu dzieci, włączanie ich w życie szkoły i realizację programu wychowawczego,
- zaznajamianie rodziców uczniów swojej klasy z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
- prowadzenie dokumentacji swojej klasy, arkuszy ocen i dziennika lekcyjnego.
- Wychowawca opracowuje spójne z Programem Wychowawczym Szkoły treści i formy zajęć tematycznych na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy.
- W trudnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych wychowawca jest zobowiązany do korzystania z pomocy specjalistów ( takich jak : pedagog, reedukator, psycholog, logopeda itp.) zatrudnionych w szkole bądź w poradniach pedagogiczno-wychowawczych.
§ 27
Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
§ 28
Pracownicy administracji i pracownicy obsługi współtworzą wspólnotę szkoły. Mają oni obowiązek wypełniać swe zadania w sposób ukazujący uczniom prawidłowe i przyjazne funkcjonowanie szkoły.
Zasady przyjmowania uczniów
§ 29
- Podstawą przyjęcia ucznia do Liceum jest wynik procedury kwalifikacyjnej.
- Dyrektor Liceum w porozumieniu z Zarządem Przymierza Rodzin ustala zasady procedury kwalifikacyjnej obowiązujące w danym roku szkolnym i podaje je do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń, umieszczenie na stronie internetowej oraz podanie informacji na zebraniach rekrutacyjnych.
-
Do kryteriów branych pod uwagę przy przyjmowaniu do szkoły należą m.in.:
- akceptowanie przez rodziców statutu i regulaminu szkoły obowiązujących w szkole,
- wynik rozmowy kwalifikacyjnej,
- wynik zadań sprawdzających,
- wyniki w nauce.
- Decyzję o przyjęciu ucznia do Liceum podejmuje Dyrektor po zapoznaniu się z wynikami procedury kwalifikacyjnej.
- Uczeń nabywa praw ucznia Liceum z chwilą wpisania na listę uczniów zgodnie z zasadami procedury klasyfikacyjnej.
Prawa i obowiązki uczniów
§ 30
-
Uczniowie mają prawo do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania,
- dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki,
- sprawiedliwej i jawnej oceny ich pracy,
- zrzeszania się w organizacjach działających w Liceum,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- wyrażania swoich myśli i poglądów, o ile wyrażane są one w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji Praw Dziecka.
- Uczniowi, którego prawo zostało naruszone, przysługuje skarga na piśmie do Dyrektora Liceum w ciągu 14 dni od daty wystąpienia naruszenia tegoż prawa.
-
Uczniowie mają obowiązek:
- przestrzegania Statutu i Regulaminu Liceum,
- udziału w formacji religijnej proponowanej przez szkołę,
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w procesie edukacyjnym i życiu szkoły,
- odnoszenia się z szacunkiem do nauczycieli, wychowawców oraz innych pracowników szkoły,
- właściwego odnoszenia się do koleżanek i kolegów,
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i rozwój,
- godnego reprezentowania Liceum,
- dbałości o wspólne dobro Liceum, ład, porządek i mienie szkolne.
Zasady oceniania
§ 31
Szczegółowe zasady oceniania zawiera Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Nagrody i kary
§ 32
Uczniowie wyróżniający się mogą być nagradzani w sposób opisany w Regulaminie Liceum. Uczniowie naruszający Regulamin Liceum podlegają karze w nim opisanej. O każdej nagrodzie i karze szkoła informuje rodziców ucznia. Od wymierzonej kary uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się do Dyrektora Liceum w ciągu 14 dni od otrzymania pisma w tej sprawie. W przypadku podtrzymania decyzji przez Dyrektora Liceum uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się za pośrednictwem Dyrektora do Zarządu Przymierza Rodzin.
Skreślenie z listy uczniów
§ 33
- Skreślenie z listy uczniów decyzją Dyrektora może być zastosowane wobec jawnego i rażącego naruszenia Statutu Liceum, Regulaminu Liceum lub popełnienia ciężkiego wykroczenia.
-
Uczeń może być skreślony z listy uczniów w następujących przypadkach:
- jeżeli narusza Statut i Regulamin Liceum lub lekceważy obowiązki szkolne,
- jeżeli propaguje sprzeczny z założeniami wychowawczymi szkoły styl życia,
- w przypadku posiadania, dystrybucji lub używania środków odurzających, alkoholu czy innych szkodliwych dla zdrowia substancji,
- jeżeli działania ucznia w szkole zagrażają dobru, moralności lub bezpieczeństwu innych osób.
- Z wnioskiem o wykreślenie ucznia z listy uczniów mogą wystąpić: rodzice ucznia, Rada Pedagogiczna.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów decyzją Dyrektora może nastąpić również, jeśli jego rodzice lub opiekunowie przez 3 miesiące nie wnieśli ustalonych opłat za szkołę.
- Uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo odwołania od decyzji Dyrektora o skreśleniu z listy uczniów do Zarządu Stowarzyszenia Przymierze Rodzin oraz do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji na piśmie.
Budżet Szkoły
§ 34
- Środki finansowe na działalność Liceum pochodzą z czesnego wpłacanego przez rodziców uczniów oraz subwencji Ministerstwa Edukacji Narodowej przekazywanej za pośrednictwem jednostki samorządu terytorialnego na konto Liceum, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Liceum ma prawo do pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na realizację poszerzonego planu nauczania i inną działalność dydaktyczno-wychowawczą od rodziców, innych osób fizycznych i prawnych.
- Rodzice lub opiekunowie dziecka zobowiązują się do terminowego uiszczania opłat za szkołę.
- W zakresie gospodarki finansowej Dyrektor Liceum podlega ustaleniom i nadzorowi osoby prowadzącej oraz kontroli organu dotującego.
- Liceum może otrzymywać wsparcie materialne od Stowarzyszenia Przymierza Rodzin.
Przepisy końcowe
§ 35
Statut nadaje Szkole oraz wprowadza w nim zmiany i uzupełnia Zarząd Przymierza Rodzin na wniosek Rady Pedagogicznej lub Rady Szkoły. Statut Liceum nie może być sprzeczny z przepisami prawa.
§ 36
Prowadzenie szkoły jest działalnością oświatowo-wychowawczą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i jako takie nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
§ 37
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 38
Liceum tworzy własną tradycję i ceremoniał szkolny.
§ 39
W razie likwidacji Liceum decyzję o przeznaczeniu majątku podejmie Zarząd Stowarzyszenia Przymierze Rodzin z wyjątkiem składników majątkowych wniesionych przez rodziców uczniów pobierających naukę w szkole, o przeznaczeniu których zdecyduje Rada Szkoły.
§ 40
Liceum Ogólnokształcące Przymierza Rodzin używa dwóch pieczęci: okrągłej z godłem państwa i nazwą Liceum w otoku oraz podłużnej z pełną nazwą Liceum i adresem. Wzory pieczęci ustala założyciel z zastrzeżeniem respektowania obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych.
§ 41
- Pierwszy statut Liceum wszedł w życie w dniu 31 maja 2004 roku.
- Niniejszy statut w uaktualnionej wersji wchodzi w życie w dniu 13 czerwca 2006 roku.