Standardy ochrony małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w szkole

wersja skrócona dla uczniów

Wersja pełna jest dostępna w sekretariacie Liceum

W naszej szkole obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich – to dokument stworzony do ochrony dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.  

W Standardach Ochrony Małoletnich odnajdziecie informacje na temat m.in.:

 ▪ zachowań, które w naszej szkole są nieakceptowalne zarówno wśród uczniów jak i w kontaktach pracowników szkoły z uczniami,

▪ reakcji szkoły, gdy pojawią się ww. zachowania nieakceptowalne,

 ▪ reakcji szkoły, gdy uczeń jest krzywdzony poza szkołą;

Poniżej zamieszczamy:

▪ skróconą wersję zasad ochrony małoletnich, która jest częścią Standardów Ochrony Małoletnich, zwierającą zachowania akceptowane i nieakceptowane w szkole na linii uczeń – uczeń oraz nauczyciel – uczeń,

▪ zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,

 ▪ sposoby postępowania w przypadku doznania  krzywdzenia,

▪ kontakt do instytucji pozaszkolnych, z których można skorzystać, gdy potrzebna jest pomoc, konsultacja w sprawach związanych z przemocą.

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY UCZNIAMI W SZKOLE

1.  Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:

  • Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie, z  empatią i zrozumieniem.
  • Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez   

Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.

  • Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy kolegów/koleżanek. Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
  • Masz prawo do relacji z każdą koleżanką i każdym kolegą, ale pamiętaj, że nie zawsze każdy ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
  • Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do  grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.

2. Zasady komunikacji między uczniami:

  • Zachowuj życzliwość i szacunek wobec kolegów/koleżanek.
  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób.
  • Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają. Dbaj o niewerbalne formy aktywnego słuchania np. kontakt wzrokowy, uśmiech.
  • Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji. Nie krzycz.
  • Stosuj formy grzecznościowe.
  • Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie, pogłaskanie).

3. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni:

  • Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób. Dbaj o wspólną przestrzeń.
  • Szanuj czas innych osób. Bądź punktualny.
  • Każdy ma prawo do prywatności. Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
  • Nie rób zdjęć, nie nagrywaj, ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i nauczycieli/pracowników szkoły bez ich wyraźnej zgody.
  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
  1. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
  • Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
  • Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, opluwanie, rzucanie w kogoś przedmiotami, bicie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
  • Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie, głaskanie).
  • Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie przedrzeźniaj, nie obrażaj, nie plotkuj, nie drwij, nie lekceważ  kolegów/koleżanek.
  • Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
  • Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
  • Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
  • Nie narażaj siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu tak fizycznemu, jak i psychicznemu.
  • Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
  • Nie stwarzaj niebezpiecznych sytuacji poprzez przynoszenie do szkoły niebezpiecznych narzędzi, substancji i używek .
  • Nie zmuszaj innych, aby zachowywali się zgodnie z twoim oczekiwaniem, ale wbrew sobie,  nie wyłudzaj pieniędzy lub innych rzeczy materialnych.
  • Nie szykanuj, nie poniżaj, nie wyśmiewaj innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego, niepełnosprawności, wyglądu.
  1. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy:

            W naszej szkole uczniowie mogą korzystać z telefonów tylko podczas przerwy, w czasie lekcji telefony zostają zdeponowane w specjalnie na to przeznaczonym miejscu  (chyba że za wyraźną zgodą i/lub na polecenie nauczyciela i pod jego nadzorem są potrzebne do wykonania jakiegoś zadania).

W kontaktach internetowych:

  • Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności w sieci. Pamiętaj - po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
  • Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
  • Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
  • Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
  • Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
  • Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom. Pamiętaj, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd rodzinny, może nałożyć karę za jego popełnienie.
  • Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
  • Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
  • Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
  • Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
  • Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
  • Korzystając z urządzeń elektronicznych z dostępem Internetu pamiętaj o następujących regułach:

1) nie powinieneś ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;

2) nie powinieneś spotykać się z osobami poznanymi przez Internet;

3) o każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informuj rodzicówi nie spotykaj się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru;

4) nie przekazuj swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie;

5) używane komunikatory internetowe powinny służyć Ci jedynie do kontaktów z kolegami i rodziną;

  1. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
  • Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę.
  • Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną ( ew umów się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na konstruktywny dialog).
  •  Powiedz co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
  •  Słuchaj co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś.
  • Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
  • Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
  • Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc nauczyciela, wychowawcę, pedagoga lub dyrektora szkoły. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM SZKOŁY A UCZNIAMI

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych, pracowników niepedagogicznych, praktykantów i inne osoby działające w szkole.

Pracownicy naszej  Szkoły dbają o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w kontakcie fizycznym i komunikacji (w szkole i poza nią, a także w formie online).

 W komunikacji z uczniami nauczyciel:

  • Szanuje godność każdego ucznia, uwzględnia jego wyjątkowość i indywidualność. Dostosowuje metody i podejście tak, aby uwzględniały jego potrzeby i sytuację życiową.
  • Zwraca się do uczniów z szacunkiem i z cierpliwością. Nie stosuje zwrotów poniżających, niewłaściwych żartów i podtekstów o charakterze seksualnym.
  • Słucha uważnie uczniów i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i sytuacji.
  • Gdy podejmuje decyzje dotyczące ucznia, informuje go o tym i przystępnie wyjaśnia zaistniałą sytuację
  • Jeśli uczniowie czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi lub innej zaufanej osobie oraz mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  • Spotkania indywidualne nauczyciela z uczniami powinny odbywać się tylko w miejscach do tego przeznaczonych i w warunkach zapewniających bezpieczeństwo.
  • Nauczyciel szanuje prawo ucznia do prywatności. Jeśli jest konieczne odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnia mu to najszybciej, jak to możliwe.
  • Pracownik nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów (np. informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej ucznia).
  • Nauczyciel  nie może zawstydzać, upokarzać, lekceważyć ani obrażać uczniów.
  • Nie może zachowywać się w obecności uczniów w sposób niestosowny. Używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, wyrażeń o podtekście seksualnym oraz czynienie obraźliwych uwag jest w naszej szkole niedopuszczalne.
  • Nauczyciel nie może utrwalać wizerunku ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
  • Osoba dorosła pracująca w szkole nie może uczniom proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych, ani żadnych nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności uczniów.

Kontakt fizyczny

  • Nauczyciel dba o to, by kontakt fizyczny z uczniami, jeżeli jest konieczny, był bezpieczny. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany i wiązać się z przymuszaniem lub nakłanianiem.
  • Dopuszczalnym zachowaniem w relacjach z uczniami jest:

- poklepanie po ramieniu lub po plecach,

- dotykanie rąk, ramion, czy barków,

- uścisk dłoni lub „przybicie piątki, żółwik”

- delikatne objęcie na powitanie,

- trzymanie się za ręce w czasie modlitwy, zabawy, czy dla uspokojenia dziecka w sytuacji wzburzenia emocjonalnego,

Nauczyciel nie może stosować w swoich działaniach:

  • takich form dotyku, o których wie, że dany uczeń ich nie akceptuje,
  • jakichkolwiek kar cielesnych,
  • uścisków i objęć utrudniających uczniowi przerwanie kontaktu,
  • wszelkich form okazywania niechcianej czułości,
  • podczas wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z uczniami w jednym łóżku.
  • nie wolno nawiązywać z uczniami jakichkolwiek relacji intymnych lub seksualnych (seksualne żarty, komentarze, gesty, udostępnianie treści erotycznych lub pornograficznych, bez względu na formę).
  • nie wolno zapraszać uczniów do swojego prywatnego domu/mieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniem poza godzinami pracy, nauczyciel musi poinformować o tym dyrekcję, a rodzice i uczeń muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  • nie należy kontaktować się z uczniami przez prywatne kanały komunikacji i media (komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, dziennik elektroniczny, telefon służbowy). Możliwe jest stosowanie w komunikacji z uczniami platform społecznościowych,  jeśli ma to charakter grupowy (komunikacja odbywa się na forum całej klasy).
  • personel może podjąć wobec uczniów działanie w obronie koniecznej wyłącznie w celu powstrzymania agresji, która zagraża życiu i zdrowiu oraz bezpieczeństwu ucznia lub innych osób. Reakcja personelu powinna być odpowiednia do stopnia agresywnego zachowania.

Ochrona wizerunku ucznia

 1. Szkoła zapewnia ochronę Waszego wizerunku.

 2. Szkoła powinna dysponować zgodą rodziców na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.

 3. Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

SPOSOBY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KRZYWDZENIA

Aby w naszej Szkole procedury ochrony przed krzywdzeniem odnosiły skutek, niezbędne jest zgłaszanie przez Was wszelkich zachowań zagrażających życiu, zdrowiu oraz godności, Waszemu wychowawcy, nauczycielom, dyrektorowi szkoły bądź temu pracownikowi Szkoły, do którego macie zaufanie - bez względu na to czy chodzi o innego ucznia, czy o dorosłego – nawet jeżeli ten dorosły nie pracuje w naszej Szkole tylko jest dla Was kimś bliskim.

W przypadku gdy:

 1. doświadczyłaś/eś krzywdzenia ze strony innego ucznia/innych uczniów lub byłaś/eś świadkiem zachowania przemocowego, poinformuj o tym: wychowawcę lub nauczyciela lub psychologa lub pedagoga lub dyrektora. Twoje zgłoszenie nigdy nie zostanie zlekceważone, nie będziemy Cię oceniać. Podejmiemy działania, aby:

- zapewnić bezpieczeństwo Tobie i innym osobom doznającym przemocy,

- zapewnić Ci wsparcie,

- wyjaśnić sytuację,

-ustalić dalszą ścieżkę postępowania,

- wyciągnąć konsekwencje wobec osoby/osób stosującej/cych przemoc zgodnie ze Statutem szkoły i Standardami Ochrony Małoletnich.

2. doświadczyłaś/eś krzywdzenia ze strony dorosłego, również rodzica, opiekuna, lub byłeś świadkiem przemocy, poinformuj o tym: wychowawcę lub nauczyciela lub psychologa lub pedagoga lub dyrektora (inną osobę niż ta, która stosowała przemoc).

 Osoba, do której trafi zgłoszenie podejmie działania, aby:

- zapewnić Ci wsparcie,

- kroki przewidziane w regulacjach szkolnych (Standardy Ochrony Małoletnich), które zapewnią Ci i innym bezpieczeństwo oraz zapobiegną dalszym niedozwolonym zachowaniom,

- przewidziane przepisami prawa jak: powiadomienie Sądu, powiadomienie Policji, powiadomienie Ośrodka Pomocy Społecznej.

            Pamiętaj, jesteś chroniony prawnie przed czynami niedozwolonymi.

Nie bój się, nie wstydź się prosić o pomoc. Każdy zasługuje na dobre traktowanie.

W przypadku, gdy nie jesteś pewna/y czy dane zachowanie jest przemocą (także dotyczy przemocy w Internecie), czy jest zachowaniem niedozwolonym zawsze możesz podejść do wychowawcy, pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego, gdzie uzyskasz pomoc, wyjaśnienie, ustalicie dalsze działania.

W naszej szkole  Pani Małgorzata Szyndler Wrębiak pracująca w pokoju 4 - jest osobą odpowiedzialną za procedurę określoną w standardach ochrony małoletnich w Waszej Szkole.

Pan Tomasz Wejtko pracujący w pokoju 110 - jest osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci .

Ważne jest, abyś zwrócił/a się do kogoś o pomoc, gdyż wtedy szybciej problem, który się pojawia, można rozwiązać! Nie zawsze wychowawca, nauczyciel czy inny pracownik szkoły jest w stanie zauważyć, że w Twoim otoczeniu dzieje się coś niedobrego.

Możesz także skorzystać z pomocy pozaszkolnej.

Poniżej znajdziesz wykaz numerów telefonów, pod którymi również znajdziesz wsparcie:

  •  116 111 – dostępny 24h/7, bezpłatny – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
  • 800 12 12 12 - dostępny 24h/7, bezpłatny  - Telefon Rzecznika Praw Dziecka; Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl.
  •  800 120 002 – dostępny 24h/7,  – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
  •  22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla wszystkich osób pokrzywdzonych przestępstwem 7 dni w tygodniu w godz. 12:00 – 18:00
  • 112 - umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego.