System oceniania - języki obce

LICEUM PRZYMIERZA RODZIN

WYMAGANIA I SYSTEM  OCENIANIA
Języki obce ( angielski, francuski, niemiecki)

Przygotowanie do lekcji

• Obowiązkiem ucznia jest posiadać zeszyt, podręcznik i książkę ćwiczeń na każdej lekcji, jeśli nauczyciel nie ustali inaczej.
• Uczeń ma obowiązek notować w zeszycie wszystko co nauczyciel zapisze na tablicy lub podyktuje.
• Każdy uczeń ma obowiązek założenia segregatora, w którym będzie przechowywał wszystkie dodatkowe materiały rozdawane na lekcjach przez nauczyciela.
• W semestrze przysługują uczniowi 2 nieprzygotowania bez podania przyczyn, przy dłuższej chorobie uczeń ma prawo przyjść na lekcję nieprzygotowany, ale powinien uzupełnić materiał w ciągu najbliższego tygodnia)
• Uczeń, który nie odrobił pracy domowej lub zapomniał jej wziąć i nie zgłosił nieprzygotowania na początku lekcji otrzymuje oceną niedostateczną. Jeśli na następnej lekcji pokaże odrobioną zaległą pracę, ocena niedostateczna jest anulowana, ale fakt jej otrzymania bierze się pod uwagę przy ocenie semestralnej i końcoworocznej.
• Spóźnienie się na lekcję (tzn. przyjście po nauczycielu i po sprawdzeniu listy) pozbawia ucznia możliwości usprawiedliwienia nieprzygotowania na daną lekcję. Uczniowie spóźniający się notorycznie są pozbawieni 2 nieprzygotowań i kierowani są do ‘kozy’.
• Uczeń, który się spóźnił, lub rozmawia i przeszkadza na lekcji dostaje pod koniec lekcji domową pracę karną (zwykle jest to tekst do przeczytania i do opowiedzenia na następnej lekcji).
• Prace pisemne, które nie są podpisane i  których forma odbiega od polecenia nauczyciela (np. zły format pracy, praca nieczytelnie napisana, pokreślona, na świstku papieru, bez marginesów, przepisana od kolegi lub z Internetu) nie będę sprawdzane i będą zaliczone jako brak pracy (ocena niedostateczna).


Sprawdziany i testy.

• W każdym semestrze przewidziany jest jeden  lub dwa dwugodzinne sprawdziany (klasówki), zapowiadane z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem. Termin sprawdzianów ustala nauczyciel.
• Nie można zgłosić nieprzygotowania do tego sprawdzianu. Uczeń, którego  nieobecność na sprawdzianie zostanie usprawiedliwiona, lub, który otrzymał ocenę, która go nie satysfakcjonuje ma możliwość zaliczenia materiału. Drugi i ostateczny termin zaliczenia danej klasówki jest pod koniec semestru w dniu wyznaczonym przez nauczyciela.
• Dla uczniów poprawiających klasówkę podwyższa się kryteria oceniania - zaliczenie klasówki na ocenę dopuszczającą – od 70%). Jako ocenę z klasówki bierze się średnią uzyskaną z obu prac (terminowej i poprawkowej).
• Sprawdziany MUSZĄ być zaliczone aby uzyskać ocenę pozytywną na koniec semestru/roku.

• Po każdym przerobionym rozdziale podręcznika przewidziany jest krótki 15-20 minutowy test (sprawdzający gramatykę i słownictwo), zapowiadany z 2-3 dniowym wyprzedzeniem. Nie można zgłosić nieprzygotowania do tego testu. Uczeń, którego nieobecność na teście jest usprawiedliwiona ma prawo do napisania tego testu w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Testy te liczą się podobnie jak klasówki i muszą być zaliczone do uzyskania pozytywnej oceny  semestralnej i końcoworocznej.
• Kartkówka z materiału bieżącego (1-3  lekcje) nie jest zapowiadana. Uczeń zgłaszający nieprzygotowanie na początku lekcji jest z niej zwolniony, ale powinien być gotowy do jej napisania już na następnej lekcji, lub wg uznania nauczyciela. Kartkówek, których w semestrze jest wiele, nie można poprawiać, a oceną jest średnia ze wszystkich kartkówek (oddzielnie z gramatyki i ze słownictwa).

OCENIANIE

• Sprawdziany i testy ( kartkówki).
Zaliczenie każdej pracy pisemnej – od 60% punktów.
60 -69%   dopuszczający
70 -79%   dostateczny
80-89%   dobry
90-95%   bardzo dobry
95,5-100%   celujący

Jeśli uczeń napisał poprawnie 85% klasówki i, dodatkowo, zadanie na ocenę celującą, otrzymuje ze sprawdzianu ocenę celującą. Ocenę celującą na sprawdzianach można otrzymać za ćwiczenia dodatkowe, nieobowiązkowe, wykraczające poza obowiązujący materiał.
Kartkówki oceniane są w skali 1-5 ( bez oceny celującej).

Wypowiedzi ustne.
(opis, opowiadanie, referat, dialog, komentarz, streszczenie artykułów, prezentacja,itp.))

Przy ocenianiu wypowiedzi ustnych bierze się pod uwagę: treść, logiczny wywód, płynność wypowiedzi, zasób słownictwa, użycie idiomów, rozmaitość struktur gramatycznych, wymowę, akcent i intonację, komunikatywność, rejestr i styl wypowiedzi. Drobne błędy gramatyczne i fonetyczne nie powodują obniżenia oceny.

• Prace projektowe i ich prezentacja.
Przy ocenianiu prac projektowych bierze się pod uwagę  odpowiednio w kolejności: wkład pracy, prezentację pracy, użyty język, szatę graficzną i pomysłowość.
Uczniowie mają obowiązek słuchania prezentacji innych uczniów, oceniania ich wg ustalonych kryteriów i prezentowania swojego stanowiska.

• Wypowiedzi pisemne.
Przy ocenianiu wypracowań bierze się pod uwagę: zgodność wypowiedzi z tematem, treść i formę stosowną do zadania, logiczny układ tekstu, bogactwo słownictwa i struktur gramatycznych, użycie idiomów, poprawność językową, styl i rejestr języka. Prace nie na temat otrzymują ocenę niedostateczną. Prace wybitne pod każdym względem otrzymują ocenę celującą.

Na ferie i wakacje może być zadane przeczytanie artykułu lub książki i wykazanie się znajomością ich treści na wyznaczonej lekcji. Uczniowie słabi mogą dostać tzw. pracę wakacyjną.

OCENIANIE WYPOWIEDZI USTNYCH

• Ocena bardzo dobra
Bardzo wysoki stopień komunikatywności, zróżnicowanie stylu oraz stosowanych form gramatycznych.
Wypowiedź spójna stylistycznie i logicznie, rozbudowana, urozmaicona, płynna. Bogate słownictwo (np. oparte na zadanym artykule), precyzyjny dobór, trafne używanie idiomów.
• Ocena dobra
Dobra znajomość struktur umożliwiająca komunikację skontekstualizowaną ( słownictwo, gramatyka dostosowane do sytuacji) Umiejętność właściwego reagowania w kontekście. Nieliczne usterki formalne, dość duża swoboda wypowiedzi.
• Ocena dostateczna
Umiejętność porozumienia się na poziomie podstawowym. Stosowanie podstawowych struktur gramatycznych.
Znajomość słownictwa w ograniczonym zakresie. Styl prosty, błędy strukturalne, leksykalne, w wymowie i intonacji nie zakłócające zrozumienia.
• Ocena dopuszczająca
Słaba znajomość struktur gramatycznych i leksykalnych. Bardzo ograniczona komunikacja i słownictwo. Brak nowego wymaganego słownictwa. Liczne błędy strukturalne, leksykalne i fonetyczne, niekiedy utrudniające zrozumienie. Reakcje językowe poprawne.
• Ocena niedostateczna
Nieznajomość podstawowych struktur gramatycznych i leksykalnych. Brak komunikatywności, słownictwo bardzo ubogie. Reakcje językowe niepoprawne.

Ocena celująca za wypowiedzi ustne, wypracowania i prace projektowe może być uzyskana przez ucznia tylko w przypadku wykazania się nadzwyczajną, dodatkową pracą, wykraczającą poza materiał szkolny.


Przy wystawianiu oceny semestralnej i końcoworocznej bierze się pod uwagę wszystkie powyższe punkty, jak również systematyczność pracy, przygotowanie do lekcji, aktywność, w tym pracę w grupach i parach.

Ocenę końcową (semestralną, roczną) wystawia nauczyciel w rozmowie indywidualnej z uczniem, który przedstawia nauczycielowi (na piśmie) swoją własną ocenę postępów w opanowaniu materiału i proponuje ocenę. Nauczyciel wystawiając ocenę końcową omawia słabe i mocne strony pracy i osiągnięć ucznia w danym semestrze lub roku.

opr. zespół nauczycieli języków obcych LO.